lördag, september 18, 2010

LÖRDAG I SEPTEMBER

Inte mindre än sju timmar har vi jobbat på torpet idag. Vi gör det som är roligt varvat med det som vi har på vår lista så det blir en bra balans. Innan vi åkte dit idag handlade vi på Plantagen och på Elda (spisaffär) samt Biltema. Så var vi en sväng via Åstorps handelsträdgård i Ulvsby men stannade inte. Däremot drack vi kaffe på hembygdsgården i Nyed (Molkom) bredvid Upperudslogen där det var hundutställning idag. Och en och annan hund alltså.

I torpet hade bara en mus mött sitt öde under diskbänken idag. Råttgiftet var liksom igår helt slut i ena skålen och osten på den andra råttfällan var borta så den hade tydligen inte förmått slå igen.

I affären Elda bland Handölskaminer och skorstenar jobbade idag den person som vanligen är ute och murar skorstenar. Han har lärt vad han vet av en äldre man och det vill säga den gamla visdomen kring murande osv. Han menade bland annat att man inte behöver järnfilspån i eldfasta leran på ugnen i vedspisen. Det gör inget om leran spricker så länge den ligger kvar. Jag köpte i alla fall lera med spån och fick tips om hur man kan mura skorstenen där det spruckit.
Hälften av lera i hinken och ugnstaket rensopat

Lera och järnfilsspån under blandning
Leran applicerade jag med utspädning av 0,5 liter vatten för hela bunken (fast jag tog det i två omgångar). Ungefär hälften av spånen blandade jag i leran.

Leran applicerad (med hälften av spånen)

Värme av ugnstaket med värmeljus



När jag lagt lera ca 10 mm på hela ungstaket la jag resten av järnfilmspånen. Jag täljde till några olika brädbitar (från skåpet i kammaren) för att platta till. I ugnen hade jag värmeljus (först 12 st men det blev för varmt - sen 6 st). Det senare är för att fukten skall dunsta från leran då den stelnar och förhindra sprickor pga detta.




Resten av spånen lagda ovanpå leran
Vi hann också göra rabatten färdig i första steget, bygga en prototyp till damm och elda ris.

 Vatten i dammen

Jag frilade också den gamla cemententren som nu varit dold under ruttna brädor.


Eldning av ris på infarten
Min plan att utvinna grus för dränering lyckades riktigt bra och idag har jag fått fram ca 2 kbm grus redan. Det är både små och större så man kan eventuellt separera dem ännu en gång. Dessuotm utvann jag sandjord i den här processen.

Utvinningsstation för grus

Första grusvasken klar


Under brädentren fanns en cementplatta


Inga kommentarer: