söndag, september 05, 2010

GÄRDSGÅRD ÖPPNAS...


Idag har arbetet med gärdsgård och grind fortsatt. Jag gör en fuskgärdsgård med både al och björk eftersom jag inte har en, tall eller gran av det slag jag behöver på tomten (några fick jag tag på i och för sig). Gärdsgården och grinden bygger jag bortom bersån på flygfoto längre ner på den här bloggen. Grinden går mellan bersån och en sten invid elstolpen. Till höger på flygfotot och till vänster på bilden här ovan.
-
Jag byggde gärdsgården i riktning mot grinden, som man enligt viss tradition skall göra. Eftersom det sluttar åt andra hållet borde jag kanske ha lagt den nedför sluttningen egentligen, men när jag sen gör en riktig variant med furugärdslen kan jag kanske byta riktning.

Enligt folktron kan också riktningen på gärdsgården påverka tandvärk mm. Så vi får se...

Jag provade att knyta vidjor men eftersom jag inte ville elda och mjuka upp dem, brast de alla så jag gick över till ståltråd (vilket fanns i kopiösa mängder i ett av garagen).

Bilden: en vidja av tall lyckades jag knyta...

...men sen blev det ståltråd.


Störparen har 90 cm avstånd och jag har en pinne som riktmärke (nedan).



Plats för nytt störpar med mätstickan (90 cm)


En stötta har jag satt från vägsidan mot 6e störparet och om det behövs sätter jag en på insidan mot 7e också. Störarna är kortare inåt gården och längre åt vägen eftersom det är tradition att göra så - men det är också praktiskt när man lägger in gärdslena från insidan (fast jag jobbade mest från vägsidan idag).

Första och andra störparets gärdslen var svårast att få till (de första 7 gärdslena) - att räkna rätt antal gärdlsen mellan vidjorna (som sitter på 30 cm från marken och sen ovanför varandra). På bilden överst syns också att det är litet oordning just i början mot grinden. När man gjort alla sju första gärdslena blir det lättare för då fortsätter man bara med en ny in på halva nästa öppning mellan störparen (som sysn i bild till höger). Det 5e gärdslet närmast grinden skall fästas i grindstolpen senare.

Grinden är också ett fuskbygge med al och annat skräp jag hittade på tomten. Nu är grinden bara kilad mellan två stora grindstoplar med två mindre bakom så man lyfter bort grinden vänster i bild bort mot elstolpen i skogen. Vi får se om jag vågar hänga den med gångjärn senare - om den håller trots tanigt virke och stor tyngd...

Det var intressant att se skillnaden mellan de andra träslagen och tall. Tallen är medgörlig - rak, seg och pålitlig - de andra krokiga, går lätt av och dessutom mycket tyngre.

(Se länk ang gärdsgårdar till höger förresten.)

Posted by Picasa

Inga kommentarer: