onsdag, september 08, 2010

EL OCH ELD I TORPET

Så här ser det ut när man kommer till torpet.

Gärdsgården har fungerat tsv och signalerar till tillfälliga besökare att tomten är bebodd igen.




En elektrikers dröm...

Elektriciteten på gården är ett intressant fenomen. Lösningarna är många och överraskande även för en elektriker. Det finns 25A ute i stolpen från Fortum, eftersom här har använts stora maskiner av alla de slag, men det behöver vi inte förstås.
När Molkoms Elektriska drog ny kabel till huset (den gamla var trådsmal) så hittade de lyckligtvis ett rör hela vägen. Med andra ord slapp jag gräva ner den idag utan kunde fortsätta med trädgårdsjobb och se över järnspisen.



Mina nya elcentraler - i garaget och i huset.
Vi har anlagt två elcentralen - en i lastbilsgaraget (med både uttag och handske) samt en i övervåningen med två uttag (ett vid centralen och ett i köket som sätts in idag).
Eftersom vi inte riktigt vet hur det kommer att se ut i huset längre fram valde jag att inte installera mer tsv. Få se om det var rätt beslut. Elektrikerna hade stort besvär att dra kabel över vinden eftersom den delen av vinden inte gick att krypa in i (vilket jag trodde).


Vedspisen proveldad.
Jag insåg att kunskapen om att elda i en järnspis inte ärvts till min generation... Det måste ändå vara något av det svenskaste som finns - de första kom på 1840-talet och vår är typisk för 1920-tal. 1926 finns angivet inuti ugnen. Just tresiffriga tal som i det här fallet Husqvarna no 726 tyder på 20-tal eller senare.
Spisens uppbyggnad är ju sådan att man eldar i det lilla utrymmet (skymtar till vänster i bild). Asklådan finns i luckan under. Varm rök och luft rör sig över ugnen (översta luckan) ner på höger sida och runt under ugnen och ut i skorstenen. Det svåra är att elda så att inte röken stiger upp genom plattorna med sina ringar.
Min spis är byggd från väggen ca 20 cm men enligt sotaren borde den ansluta till väggen. Något spjäll har jag tsv inte hittat men en sotarlucka finns under spisen i utrymmet för ved (ur bild).
Skall även nämna en av källorna till gärdsgårdsfakta nedan: Sten Haganders "Gärsgår´n i vårt landskap"

Inga kommentarer: