måndag, oktober 04, 2010

KAPARDRAMA VID TORPET

Trots att jag egentligen skulle samla kraft efter helgens hårda arbete med ris och sly åkte jag upp till torpet efter en lyckad affär hos Wallinders el o VVS. Fin service med anor... Jag fick tag på rörkopplingar för trädgårdsslang mm

Se filmen för att följa dagens kaparäventyr:



Angånde detta som illustreras och visas i filmen - CEE-don eller "krafthandske" som jag kallar den fast i modern tappning ersätter de gamla el-handskarna som är farliga. Vedkapen i garaget hade en gammal sådan och genom byggahus.se fick jag fina tips hur man kan koppla på en ny.

Man får göra det om man vet hur man gör...och det vet jag ju nu. Det är ju trefas och i den gamla satt tre ledare samt en jordsladd (i kupan). Jordsladden sätter man förstås i jord i det nya uttaget och sen sätter man de tre ledarna i L1, L2 och L3. N lämnas tom i det här fallet. Om maskinen går fel väg får man byta plats på två av ledarna.

Redo för kapning, veden bakom okapad

Veden i fokus

Att ha en egen vedkap är roligt, även om den är ett monstrum och farlig förstås.

Dagens kap

Inga kommentarer: