lördag, oktober 16, 2010

GULASCH OCH TEGELSTEN

Is från stora baljan
Lördagsmorgonen var kall och alla hinkar hade frusit ordentligt, frost över hela trädgården.
Frostmorgon
Jag eldade en god brasa i vedspisen och köket samt kammare blev snabbt varma. Senare på dagen kokade jag gulaschsoppa på spisplattan från Kuni.
Gulaschkok
Veckans och dagens arbete i torpet har handlat om att komma vidare med huvuduppgifterna: dränering, färdigställande av kök och kammare samt murstock.
Paus i förmiddagssolen
I smedjan som det finns bilder på i tidigare inlägg har man haft en stor eldstad och där finns rikligt med tegelsten som jag tänkte flytta över till murstocken i huset. Som tur var gick jag en vända genom ladugården och hittade oanvända tegelstenar ca 40 stycken och jag behöver nu ca 20 för väggen i vardagsrummet. Dessa tvättade jag och lade in i rummet i väntan på murningen.

Dräneringen som jag grävt i veckan är ju rätt omfattande. Jag vet inte om jag räknat rätt med en lutning på 1:10 dvs en 3 dm lägre marknivå 3 m från huset. Det blir i alla fall väldigt djupt som läget är på tomten...

Dräneringsgrop 1

I ladugården hittade jag också vad jag tror är kalk i stora mängder och det har jag nu hällt ut vid källaringången och under diskbänken. Under tiden jag var där idag syntes inga musspår så kansek det varit bra med kalk. Mössen har annars haft en underlig sak för sig den sista tiden. De har släpat in små stenar och plastbitar mm och lagt på giftfaten då de ätits ur. Jag undrar nästan om det är något annat djur...

I övrigt har jag kapat en större björk idag och staplat ved i vedutrymmet samt staplat min egen kapade ved utanför ladugården.

Bildspel om vedarbetet...

Inga kommentarer: