fredag, oktober 22, 2010

KAMP MED VATTENORM

Frost i trädgårdslandet

Den här veckan inklusive hela söndagen har det varit brottningsmatch med slangar och pumpautomaten. Envisheten är ibland en dygd kanske. Men tillslut som synes på bilderna lyckades det att få vatten igång igen efter att jag tömt pumpen tidigare inför kylan. Nu har jag alltså bestämt att ha pumpen i pumphuset över vintern för att kunna använda vatten. En del jobb kvarstår

Vattenormen lös


Ett problem med pumphuset är den trånga dörren. Det är ett företag att ta sig in där och ut igen. Har man glömt en rörtång eller skiftnyckel...ja det är förstås litet störande.

Veckans vattenkamp började med att jag stötte till innerdörren som fungerade som stag för det ruttna innertaket. Taket föll helt enkelt ner i pumphuset och brunnen. Det var bara att börja fiska upp isoleringsrester och ruttet trä. Halva taket är kvar och stagat med en av mina tallpinnar från gärdsgårdsbygget.

Sen började då kampen att få tryck i pumpen. Efter en del koll på nätet lyckades jag (som jag skrev förut) att få vatten i både pumphuset och tillflödesslangen (som ju går rakt ner varför den är lurig just vid anslutningen till pumpen).

Efter många påfyllnader och skakningar av pumpen lyckades jag få tätt och trycket steg. För att hålla tryckte intakt hade jag satt på den nyinköpta rör och handtagsdelen i på utflödessalngen, vilket skulle visa sig fatalt. Jag såg hur tryckmätaren plötsligt for iväg från att ha legat på 1bar i flera dygn steg den över 2,5 och upp mot tre och...PLUPP! så skjöt den stora rördelen med nyinköpta skarvar och handtag iväg rakt in i pumphusteglet med en smäll och sen PLOPP! föll rakt ner i brunnens svarta djup, 5 meter ner.

I djupet finns en fin ny rörkoppling...

Snöpligt.

Vattnet forsade som bara den. Tyvärr riste hela anordningen till och ändrade riktning varpå den fina vattenstrålen sprutade rakt på skarvsladden och så dog allt. Jordfelsbrytaren i garaget löste ut. En plötslig framgång under några få sekunder.

Själva monstret - här med tryck...

Efter några kvällar av ytterligare kamp fick jag så igår det hela att fungera igen och har väl lärt mig hur man skall göra i alla fall. Jag sprutade ut vatten över dammen jag grävt så det skall rinna ner i slänten mot den gamla rönnen och tillslut var halva brunnen tömd. Jag fortsätter idag för att tömma hela brunnen och ev rensa ur botten (och kanske hitta mina dyrbara rördelar). Det var kallt igår så allt vatten utanför pumphuset frös till is. Hoppas pumpen klarat sig över natten...

Hemmafixarens rörcentral - delar från Släntvägen och Alstertorp i samverkan

Många ting med pumpar och vattenslangar är opraktiska. Gängorna är svåra att få på och slangarna svåra att hantera i sin styvhet osv. Det goda var att jag lyckades montera en ny krananläggning med hjälp av rörbitar och kranbitar från Evas andra hus så jag fick trädgårdsslang och reglering igång. Man måste lära sig bli vän med dessa rör och hur de fungerar så går det bättre. Det är som att tämja en vattenorm faktiskt.

Inga kommentarer: