söndag, mars 27, 2011

Snösmältning på heden



Solens verk att snön smält undan rejält under veckan - främst på taken. Vägen är fortfarande is och snöbelagd men varje dag dyker nya grusfläckar upp.


Helgen har ägnats åt golvslipning (som nu är klar i kammaren), renovering av lister och fönster. Dessutom har jag hunnit med besök på cafeet i Brattfors och pratat med innehaverskan.



Slipningen avklarad


Mattan i hallen ska bort


Trägolvet under i skick


Renoveringstork med fönster på krok

Fönsterrenoveringen är ju ett äventyr och det är en glädje att stryka på linoljefärg - som man vet kan hålla 100 år till. Som vanligt finns det olika skolor om detaljerna vid fönsterrenovering och passande nog har senaste Gård och Torp en artikel om paret i Enköpingstrakten som är de främsta på området. Men det finns flera instruktioner i böcker osv som jag har också. Det som kan avvika är t ex målningsrutinen.


Taklagning 1


Taklagning 2

Jag fick även bort mattan i hallen och trägolvet ser bra ut även där - fast in mot toaletten finns ju vattenskador.

På liknande sätt finns det ju många bud vad gäller golvunderhåll. Gysinge-skolan förespråkar bara kallt vatten + kallt vatten o såpa och sen sköljning enligt gammal tradition. Lut och olika typer av behandling förespråkas på andra håll men jag provar den rena skurgolvstraditionen först. Trägolvet lagrar värme så att golvvärme kan bli överflödigt enligt Gurun GG.


Skurgolvstest


En stor tjäder lättade från snårskogen då jag åkte från torpet på kvällen idag.

Inga kommentarer: