söndag, mars 20, 2011

FRÅN STIFTSGÅRD TILL STIFTTRÅD

Föregående helg tillbringade jag på Värmlands tidigare stiftsgård i Dömle. Se http://www.domle.se/ för att se vad man kan göra om man vill utveckla ett torp till något annat... Det var personaldagar och internat för Frödingsällskapet. Därför endast litet torpjobb på söndagen. Den nya bandslipen fungerade i ungefär 10 minuter - men så var den billig också.

Den här helgen blev det jobb både lördag och söndag. Vädret var strålande och på vägen över heden satt en barnfamilj och solade i snön som paus i skidsportande. Många bilar fanns vid skidspåret också - jag mötte spåraren själv på morgonen.

Jag har börjat sortera verktyg mm i övre köket som ju nu blir verkstad under det vi gör iordning nedervåningen. Där hittade jag också stifttråd till fönsterrenoveringen på en hylla. Allt man behöver finns, bara man letar! Jag oljade det renoverade fönstret och lade ut linoljetrasorna i badkaret som Cali hjälpt oss bära ut eftersom de kan ta eld. Temepraturen är för låg för att kitta och måla fönstret så det får vänta.


Halva kammargolvet slipat

Finslipning kvarstår

Med en ny slip fick jag slipat nästan hela golvet så när som på en femtedel in mot murstocken. Jag siktar på att det skall bli skurgolv som ju guru Gudmunsson i Gysinge förespråkar. Bara såpa och kallt vatten. Skall bli spännande att se. Man kan ev även ha litet linolja med i såpan men jag har inte hittat mängden.


Nästan klart - en femtedel kvar...spån i luften...

Helgvädret inbjöd till utearbete så jag har börjat sortera saker i stora garaget på de många hyllorna i lilla garaget för att få plats för bilen i det förstänmnda. En ny ko-fångare ligger sprutmålad och väntar därinne, eftersom den gamla har plogats sönder (men eltejpen håller den på plats tsv...)

Fågelmaten går åt som bara den.


Sista matbollen utanför dörren får påhälsning...

Nästa steg blir att göra golvet klart och sen börja med lister som skall vara vita runt golvet. Troligen linoljemålade... Litet tätning med tätskum blir det också.

Så snart snön har tinat bort kommer mycket gårdsarbete fram. Redan nu går det att byta takpannor på ladugården eftersom taket ligger mot söder och all snö runnit bort under veckan.

Inga kommentarer: